Arbetslöshetens dag den 15 maj

Lördagen den 15 maj är det enligt temadagskalendern Arbetslöshetens dag. Det senaste året har varit en tuff prövning för vårt samhälle. Arbetsmarknaden har varit instabil och osäkerheten stor. Även om KyrkAs medlemmar har en mycket låg arbetslöshet och det i många fall råder brist på personal inom Svenska kyrkan och då särskilt inom vigningstjänsten vill vi ändå uppmärksamma Arbetslöshetens dag för dig som är drabbad.

Trygghet för dig som blir arbetslös

KyrkAs inkomstförsäkring – inkomstförsäkringen från Folksam ingår i ditt medlemskap. Det är en försäkring som tillsammans med a-kassan ger 80 procent av din tidigare lön om du blir ofrivilligt arbetslös. Om du har en ersättningsgrundande inkomst under 33 000 kronor men över 27 500 kronor per månad, omfattas du av inkomstförsäkringen från dag 101 till 200. Läs gärna mer här.

Kyrkans Trygghetsråd
Ansök om stöd från trygghetsrådet och du kan få personlig rådgivning och verktyg för att du ska hitta ett nytt arbete utifrån dina behov. Av din coach kan du få hjälp med allt från att skriva cv, inventera din kompetens till karriärplanering, personlig rådgivning och guidning i regler hos Arbetsförmedlingen och Försäkringskassan. Du kan också ansöka om studiestöd och andra ekonomiska ersättningar. Läs gärna mer här.

A-kassan
Du är väl medlem i en av Sveriges a-kassor? Om du blir arbetslös och vill söka ersättning behöver du skriva in dig hos Arbetsförmedlingen och direkt anmäla detta till din a-kassa och begära ett arbetsgivarintyg. Läs gärna mer här om Sveriges a-kassor.